Інформатика
На урок
Тема1: "Кодування даних".
Завдання 1: Пригадай правила поведінки у кабінеті інформатики.
На урок
Тема1: "Кодування даних".
Завдання 1: Пригадай правила поведінки у кабінеті інформатики.
Завдання 2: Прочитайте і розберіть готове практичне заняття по двійковому кодуванні за посиланням .
Завдання 3:
а)Записати у двійковій системі числення числа 105, 76, 93 та 33.
Відповідь: 1101001, 1001100, 100001, 1001101.
б) При шифруванні тексту використовувався 6-бітовий метод кодування символів. Оцініть обсяг наступного речення в цьому кодуванні.
Не той друг, хто жаліє, а той, хто допомагає.
Відповідь: 270 біт
в) Дано 16 слів, що складаються з 6 символів. Якщо кожен символ кодується 1 байтом, то яку мінімальну кількість біт знадобиться для кодування всіх слів?
Відповідь: 768 біт
г) Для п'яти букв алфавіту задані їх двійкові коди (для деяких літер – з двох біт, для деяких – з трьох). Ці коди представлені в таблиці:
a b c d e
000 110 01 001 10
Визначте, який набір букв закодований двійковим рядком 1100000100110
Розв’язання
1. Жодна послідовність із двох символів не починається з 11, значить перший код 110. Він відповідає букві «b». Будемо відкидати відому частину коду, залишаючи невідому - 0000100110.
2. Жодна послідовність із двох символів не починається з 00, значить наступний код 000. Це відповідає букві «a». Залишається 0100110.
3. Наступні два символи – 01. Якщо розглядати три символи, то 010, однак така комбінація нічого не кодує. Отже, ми маємо справу з буквою «c». Залишок – 00110.
4. 001 – це «d».
5. 10 – це «e».
6. Напишемо літери по порядку: bacde.
Відповідь. Двійкової рядком 1100000100110 закодований наступний набір букв - bacde.
2. Жодна послідовність із двох символів не починається з 00, значить наступний код 000. Це відповідає букві «a». Залишається 0100110.
3. Наступні два символи – 01. Якщо розглядати три символи, то 010, однак така комбінація нічого не кодує. Отже, ми маємо справу з буквою «c». Залишок – 00110.
4. 001 – це «d».
5. 10 – це «e».
6. Напишемо літери по порядку: bacde.
Відповідь. Двійкової рядком 1100000100110 закодований наступний набір букв - bacde.
д) Вважаючи, що кожен символ кодується 1 байтом визначте, чому дорівнює інформаційний обсяг наступного висловлювання Вінстона Черчилля:
Хто володіє інформацією, той володіє світом.
Відповідь : 42 байта.
е) В кодуванні ASCII кожен символ кодується 8 бітами. Визначте інформаційний обсяг повідомлення у цьому кодуванні:
Довжина даного тексту 32 символи.
А) 32 біта Б) 320 біт В) 32 байта Г)256 байтів
А) 32 біта Б) 320 біт В) 32 байта Г)256 байтів
є) Скільки біт пам'яті займе слово «Мікропроцесор»?
ж)
Виразіть в мегабайтах обсяг текстової інформації в «Сучасному словнику іноземних слів» з 740 сторінок, якщо на одній сторінці розміщується в середньому 60 рядків по 80 символів (включаючи пробіли). Вважайте, що при запису алфавіт використовувався потужністю 256 символів.
Розв‘язання. 256=28, отже N=8 бітів
I=K*N
Знайдемо добуток кількості сторінок на кількість рядків та на кількість символів 740*80*60=3 552 000
3552000*8=28416000 біт=3552 000 байт=3468, 75 Кбайт =3,39 Мбайт
з)
Для 5 літер латинського алфавіту задані їх двійкові коди (для деяких літер - з двох біт, для деяких - з трьох). Ці коди представлені в таблиці
Визначити, який набір букв закодований двійковій рядком 0110100011000
1) EBCEA 2) BDDEA 3) BDCEA 4) EBAEA
1) EBCEA 2) BDDEA 3) BDCEA 4) EBAEA
Гра «Код».
У наборі символів ASCII символ «0» кодується двійковим значенням 00110000, символ «1» - значенням 00110001 та ін. Яким буде двійковий ASCII-код числа 957?
0 – 00110000
1 – 00110001
2 – 00110010
3 – 00110011
4 – 00110100
5 – 00110101
6 – 00110110
7 – 00110111
8 – 0011100
9 - 0011101
Завдання 4: Порівняйте розміри файлів, запишіть у зошит.
1) 10Кбайт і 9 байт + 128 біт,
2) 40Мбайт і 40000Кбайт,
3) 4Кбайт і 4097байт,
4) 5120байт і 4Кбайт+ 1000байт,
5) 800біт + 1000байт і 1 Кбайт,
6) 64біт і 10 байт,
7) 4Кбайт і 0,5 Мбайт.
Завдання 5: Підсумковий кросворд.
1) 10Кбайт і 9 байт + 128 біт,
2) 40Мбайт і 40000Кбайт,
3) 4Кбайт і 4097байт,
4) 5120байт і 4Кбайт+ 1000байт,
5) 800біт + 1000байт і 1 Кбайт,
6) 64біт і 10 байт,
7) 4Кбайт і 0,5 Мбайт.
Завдання 5: Підсумковий кросворд.
Тема 2: Алгоритми роботи з об'єктами і величинами.
Завдання 1: Випишіть у зошит з хмаринки слів властивості алгоритмів. За підручником дослідіть кожну з них . Знайти за посиланням
Завдання 2: Поясніть способи подання алгоритмів за малюнком.
Завдання 3: Для 3 блок - схем складіть алгоритми і запишіть у зошит.
Завдання 4: До даного алгоритму склади блок - схему.
Перегляньте малюнок і законспектуйте у зошит типи величин у мові програмування Pascal
Практична робота №2
ТЕМА: Створення і реалізація програм на введення і виведення даних.
МЕТА: Навчитись і оволодіти практичными навичками складання, введення, редагування найпростіших програм на введення і виведення даних.
ЗАВДАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ:
1. Вивчити теоретичний матеріал з теми:
- запис констант, змінних;
- правила запису алгебраїчних виразів;
- використання вказівки присвоювання;
- організація введення і виведення даних.
2. Скласти програму обчислення значення заданої функції.
3. Виконати дану програму і обчислити значення функції при заданих даних.
4. Оформити звіт з практичної роботи.
Зразок виконання практичної роботи
ПРАКТИЧНА РОБОТА №2
ТЕМА: Створення та реалізація програм на введення і виведення даних.
МЕТА: Скласти програму обчислення значення функції.
Y= (a+b)/ (a-с) при a=6, b=14, c=4
Програма розв’язку даної задачі мовою програмування Паскаль.
Program Probota2;
Var
Y: real;
a, b, c: integer;
begin
write (‘Введіть значення a: ‘);
readln (a);
write (‘Введіть значення b: ‘);
readln (b);
write (‘Введіть значення c: ‘);
readln (c);
Y:=(a+b)/(a-с);
writeln (‘Значення функції Y=’,Y);
end.
Запитання для самоконтролю:
1. Які службові слова використовуються для запису лінійних алгоритмів?
2. Що являє собою програма розв’язку задачі мовою програмування Паскаль?
3. Як записується заголовок програми?
4. Які блоки використовуються в програмі?
5. Яка структура програми мовою Паскаль?
6. Як відділяється запис однієї вказівки від іншої?
7. Яким символом закінчується запис кінця програми?
Завдання 5: 1)Знайди помилки , які допущені в програмі обчислення об'єму прямокутного паралелепіпеда, виправи і виконай при а=10, в=5, с=8.
Var
V - real;
a, b, c- integer;
begin
write (‘Введіть значення a: ‘);
readln (a);
write (‘Введіть значення b: ‘);
readln (b);
write (‘Введіть значення c: ‘);
readln (c);
V:=a +b+ c
writeln (‘Значення об'єму V=’,V)
end
2) Склади програму обчислення площі різносторонього трикутника ( ф-ла Герона), виконай при а=17, в=65, с=80.
Розглянь малюнок , законспектуй у зошит головне.
Розглянь малюнок , законспектуй у зошит головне.
Перевір , чи знаєш ти команду розгалуження ?
Практична робота №3
ТЕМА: Створення та реалізація програм із розгалуженням.
МЕТА: Навчитись складати та реалізовувати програми з використанням вказівок розгалуження.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ:
1. Вивчити можливості мови програмування Паскаль з реалізації обчислювального процесу із розгалуженням.
2. Відповісти на контрольні запитання.
3. Скласти програму розв’язання задачі згідно із завданням.
4. Виконати складену програму.
5. Підготувати і використати тести (кількість тестів дорівнює кількості віток розгалуження) для перевірки правильності функціонування програми.
6. Оформити звіт з практичної роботи.
Зразок виконання практичної роботи
ПРАКТИЧНА РОБОТА №5
ТЕМА: Створення та реалізація програм із розгалуженням.
МЕТА: Скласти програму обчислювального процесу із розгалуженням.
ЗАВДАННЯ. Обчислити податок із заробітної плати в залежності від її величини за формулою:
р=0, якщо z <=17,
P= р=0,1*z , якщо 17<z<85,
р=0,15*(z-85) + 6,8 , якщо z >= 85.
Програма розв’язування даної задачі мовою програмування Паскаль.
Program Probota5;
Var P, Z: real;
begin
writeln (‘Введіть значення величини заробітної плати: ‘);
write (‘z=’);
readln (z);
if Z<=17 then P:=0
else if (Z>17) and (Z<85) then P:=0.1*Z
else P:=0.15*(Z-85)+6.80;
writeln (‘Прибутковий податок дорівнює:’);
writeln (‘Z=’,Z:5:2,’ P=’,P:5:2);
end.
Результати виконання програми:
Введіть значення величини заробітної плати:
z=50
Прибутковий податок дорівнює:
Z=50.000 P=5.00
Тестування програми
Z=10 P=0.00
Z=40 P=4.00
Z=100 P=9.05
Завдання 6: Склади програму обчислення значення функції
х^2 + 5 , якщо х >=0,
У ={ 3*х , якщо х<0. при х= 24, х= -13.
Розглянь малюнки , у зошит законспектуй головне
У ={ 3*х , якщо х<0. при х= 24, х= -13.
Розглянь малюнки , у зошит законспектуй головне
ПРАКТИЧНА РОБОТА №4
ТЕМА: Опис і реалізація найпростіших циклічних програм.
МЕТА: Скласти програму циклічного обчислювального процесу.
Завдання1. Скласти програму знаходження факторіала числа n.
n!=1*2*3*…*n
Програма розв’язування даної задачі мовою програмування Паскаль.
Program Probota4;
Var N, i: integer;
FACTORIAL: longint;
begin
writeln (‘Введіть значення натурального числа n ‘);
write (‘n=’);
readln (N);
FACTORIAL:=1;
for i:=1 to N do
FACTORIAL:= FACTORIAL*I;
writeln (N,’!=’,factorial)
end.
Результати виконання програми:
Введіть значення натурального числа n.
n=10
10!=3628800
Тестування програми
1) n=2 2!=2
2) n=3 3!=6
3) n=4 4!=24
Завдання2. Склади програму для обчислення суми перших 100 натуральних чисел методом послідовного додавання.
Завдання 3. Склади програму для обчислення кубів п перших натуральних чисел.
Заключний тест " Мова програмування Паскаль"https://forms.gle/Mbe4Pf3mJoF6pDmv6
Завдання2. Склади програму для обчислення суми перших 100 натуральних чисел методом послідовного додавання.
Завдання 3. Склади програму для обчислення кубів п перших натуральних чисел.
Заключний тест " Мова програмування Паскаль"https://forms.gle/Mbe4Pf3mJoF6pDmv6
Пройти тест "Опрацювання текстових даних" за посиланням
Пройти тест " Архітектура компютера " за посиланням